3 dny ve Skotsku. Co se dá stihnout ?

26.5. 2018 Po světě bez cestovky 965x

Ve Skotsku žije a pracuje můj syn. A tak jsem tam byla už několikrát. Naposledy v únoru 2018, kdy se tam se mnou poprvé  vypravili i mí rodiče. Co vše jsme za 3 dny stihli ?

Den první

Edinburgh

Cestopisů a informací o Edinburghu je na internetu tolik, že se mi nechce psát další „nudný“ klasický cestopis s informacemi o konkrétních památkách. A tak spíš přidávám pouze spoustu fotek, protože Edinburgh je opravdu nádherný. Je to starobylé město, které stojí za návštěvu a projít se dá za 2 dny. Aspoň my tomuto městu právě 2 dny věnovali. První den jsme se byli podívat na hrad ( dovnitř jsme ale nešli ), pak sešli královskou mílí ( Royal Mile ) dolů k paláci Hollyrood. Cestou jsme se zastavili v muzeu Whisky a taky tam nějakou nakoupili. Já ještě neodolala typickému skotskému šátku, který se prodává snad v každém obchůdku.

Den druhý

Jezero Loch Lomond

Z Edinburghu vlakem k jezeru Loch Lomond.  Je to největší jezero ve Skotsku a leží severozápadně od Glasgow. Vystoupili jsme ve stanici Balloch, kde je vstup do krásného parku, kterým projdete přímo k jezeru.

Vlaky ve Skotsku jsou docela drahé, jízdenka stála 21 liber/os. Odkaz na jízdní řády i koupě lístku zde

Levněji vychází autobusy, my ale zvolili vlak kvůli pohodlí. Přece jenom ta cesta trvala cca 3 hodiny jedním směrem. Jízdní řády skotských autobusů zde

Den třetí

Zpátky v Edinburghu

Poslední den jsme se vrátili do Edinburghu. Prošli jsme Calton Hill, ze kterého je nádherný výhled na město. Pak už jen oběd a kafe a pomalu jsme se vraceli na letiště. Nejdřív ale na autobusové nádraží, kde jsme si dali do úschovny zavazadla, abychom ten kopec nemuseli šlapat s nimi 🙂

Na letiště jsme jeli tramvají a překvapilo mě, že jízdenka se dala koupit jen v automatu na zastávce. A platba pouze kartou. Tramvaj jede přímo až k letištní hale a cestou koukáte na tu nádhernou skotskou přírodu 🙂 Jízdenka stojí 6 liber a odkaz zde

Poprosila jsem mámu, aby mi udělala na letišti nějakou fotku. Mnoooo, fotografka z ní nikdy nebude 😀 😀 😀

Pokud jste ve Skotsku o noc a den navíc, doporučuji tip od mého syna 🙂 Sama se tam chystám v srpnu znovu a rádi bychom spolu vyrazili na ostrov Skye. Je to ale hodně daleko od Edinburghu a je potřeba být v této krásné zemi aspoň o pár dní dýl.

Tip na jednodenní vylet do Aviemore.

Pokud jako já patříte mezi ty, co chtějí cestovat po Skotsku, ale nemají řidičák, auto, nebo tu jste třeba jen na dovolené, tak je asi dobré vědět jak omezená dokáže být autobusová i vlaková doprava. Jinými slovy, k většině horám na výšlap se v neděli nedostanete, protože nic nejede. Nehledě na to, že když ano, tak Vás tlačí čas se vrátit zpátky dost brzy kolem 6té večer, aby Vám neujel posledni vlak či autobus. Což pak znamená vyhledávat výlety podle počtu přestupů, trvání cesty, nebo přemýšlení jestli se vůbec k nějakému vrcholu dostanete než bude čas na to obrátit směr zpátky. A jeden z takových kratších výšlapů je právě tento.
Proč tohle vše zmiňuji je hlavně fakt, že jsem se celý týden těšil na neděli do Trossachs na určité místo dle fotek, které jsem našel na instagramu. No a dopadlo to tak, že jsem ze soboty na neděli ve 2ráno koukal na spoje a zjistil, že se tam v neděli nedostanu. Paráda, takže co teď. Potřeboval jsem brzy spát abych ráno vstal, ale zároveň jsem potřeboval najít místo kam zajet. Tak jsem otevřel mapu, celkem náhodně si vybral město Aviemore, kouknul na autobusy a šel spát.

Nezjistit si nic byla možná nejlepší věc co jsem mohl udělat, rano v 8:50 jel autobus M91 od Edinu směrem na Inverness, za zpáteční lístek z Dunfermline do Aviemore jsem nechal 38£ a jel na sever, nevědíc co přesně vlastně najdu. Je asi dobré zmínit, že co se týče času odjezdů se koukám na google mapy, zjistil jsem, že Apple maps mají snad vsechny časy vlaků a busů špatně.

Po třech a půl hodinách v autobuse jsem tedy dorazil do Aviemore s naprosto nádherným výhledem na všechny strany, malé, ale moc hezké město, hned pod vlakovým nádražím začínajíci menší stezka mezi ovcemi po poli s výhledem na všechny hory v dáli a za zády pohoří a vlastně celá národní přírodní rezervace Craigellachie.
Najít začátek stezky po Craigellachie není těžké, dáte se po silnici kde zastavil autobus směrem zpátky odkud autobus přijel, projdete kolem Tesca po pravé straně a čerpací stanice po levé. Po párset metrech po pravé straně stojí červená cedule Craigellachie National Nature Reserve, takže tedy doprava, projdete kolem campu s karavany a dřevěnými chatkami, pak podchodem pod rychlosilnicí a jste přímo na začátku rezervace. Od této doby jsou všechny rozcestí značené, stačí jít podle panoramatické značky, nebo jinými slovy na všech rozcestích jít doleva. Cesta nahoru trvá kolem jedné až tří hodin podle tempa, po cestě je opravdu nádherná příroda, spousta potoků, menších jezírek a podobně. Zhruba v půli cesty už celkem na kopci je jediná budova v parku, což je myslím správa a kontrola vod. Pokračujte tedy stále po vyznačené cestě a zanedlouho se dostanete na samý vrchol.

Je to opravdu nenáročný výšlap, chodí ho spousta rodin s dětmi a lidi se psy, takže opravdu jednoduchý výlet do přírody, za což ale výhled opravdu stojí vydržet těch pár hodin v autobuse.

Poslední zmínku bych měl ještě asi ohledně jídla a pití. Je to chráněná národní přírodní rezervace, jinými slovy na vrcholu nenajdete stánky s občerstvením jako například na Snežce Měl jsem s sebou sendviče co jsem si udělal před odjezdem a vodu, ale další možnost je samozřejmě si koupit něco ješte při příjezdu do města, jsou tam různé restaurace, Tesco, rychlá občerstvení atd.

Ohledně informací je to doufám všechno,