Safari v Tanzánii na vlastní pěst

6.11. 2019 Po světě bez cestovky 819x

„Letos jsem již po 3. navštívila Tanzánii a měla jsem v plánu poprvé navštívit i NP Mikumi a to po vlastní ose. Jelikož sem musela dost na internetu a FB hledat informace jak a za kolik se tam dostat, rozhodla jsem se , že o tom napíšu článek.“

Toto jsou slova mé kamarádky Soni, kterou znáte z mých cest, kdy cestujeme spolu a taky z článků  Jamajka Rady, tipy, ceny Jordánsko bez půjčení autaDalší naše společná cesta bude v únoru 2020 na Srí Lance. V říjnu 2019 se Soňa vydala do Tanzánie a sepsala pro vás spoustu užitečných rad a informací týkající se safari v Tanzánii. Já tímto Soni hrozně moc děkuji, protože tento článek by mohl pomoci spoustě z vás ušetřit nemalé peníze, pokud se na safari do Tanzánie chystáte.

Fotek safari parku Mikumi je na internetu spousty. Ale podrobné informace jak se tam dostat na vlastní pěst, bez drahého průvodce, budete hledat těžko…

• Bydlela jsem na pevnině v Kunduchi beach, takže jsem nemusela řešit, jako většina, přejezd lodí ze Zanzibaru na pevninu, ale kdyby někdo potřebovat vědět, kde se dozví v kolik a za kolik jezdí loď ze Zanzibaru, zde je odkaz:

Loď, která vás převeze ze Zanzibaru do Dar es Salaamu v Tanzánii.

• Potřebovala jsem se tedy dostat v Dar es Salaam na Ubungo Bus Terminal. Z domu jsem to měla mít dle map 19km-46min. Což je v reálu, kdy ráno ještě není provoz, cesta na motorce asi hodinu. Jeli jsme na ní  3 😊, motorkáři stojí všude u cest a my si s ním večer před odjezdem dohodli cenu za 2 osoby 15tis TZS.
  • Vy, kteří pojedete do Dar es Salaamu ze Zanzibaru, budete muset jet o den dřív a nocovat poblíž bus stanice. Protože byste jinak nestihli ráno ten bus. Loni jsem spala v blízkosti pěšky cca 10 minut, v obyčejné ubytovně za 20tis TZS. Ale můžete se zeptat jakéhokoliv motorkáře a ten vás někam zaveze. Možností ubytování je spoustu.

Ubungo bus terminál

• Hned na nádraží se nás ujal naháněč (měl na krku vizitku) a ukázal nám, odkud bysme měli bus hledat, protože tu jsou stovky autobusů. Při vstupu na parkoviště musíš zaplatit 300 TZS/os. Lístek na autobus si koupíš u řidiče. Věděla jsem, že bych měla do Mikumi platit 12tis TZS/os, on však, že 22tis TZS/os, nic nenaděláš koupíš, teda vč. místenky 😊. Tak si sedneš a čekáš, že by se teda jelo, po celou dobu chodí pouliční prodavači a nabízí ti cokoliv od jídla, vody, ponožek,knížek,nabíječek,kabelek apod. Předpoklad byl, že by autobus měl vyjet v 6hod. Byli jsme tam v 6,09 ale stejně se bus začíná posouvat až v 7,35.

Autobusové stanoviště v Dar es Salaam

• Při výjezdu z nádraží bus zastaví nádražní policajti, vlezou pod bus, zkontrolují pneu, papíry řidiči, takže víte, že to bezpečné – není ☹, doporučuji se určitě připásat, tito řidiči jezdí opravdu slušně řečeno „rychle“… Takže nakonec už opravdu vyrážíme až v 8,25!! Již z minulé návštěvy Tanzanie vím, že na dálkových trasách nejsou čurací zastávky (bus je bez WC), takže už večer před odjezdem se snažím málo pít a ráno si nedávám kávu. První zastávka je tedy až ve 13hod. na 10 minut v Morogoro, klasika turecké záchody, ale docela to ušlo, můžeš si rychle koupit pití, jídlo, nebo si dát cigáro. Před námi ještě 2 hod. cesty.
  • Už asi hodinu před obcí Mikumi poznáš, že projíždíš NP, kolem cesty vidíš slony, žirafy, spoustu antilop nebo opice. Nic jsem neměla dohodnuté předem, žádný průvodce, žádné ubytování, jen v poznámkách kontakt na tour quida Bensona na Safari a nějakou představu o tom jak se chci ubytovat. Můžeš mít hotely, hostely prostě dle toho jaký máš rozpočet. Byl to risk a vyplatil se.

Tímto konkrétním autobusem jsme dojeli až do NP Mikumi

• Vystoupili jsme uprostřed obce Mikumi cca v 15hod., zapadli na pivo (několik piv), protože jsem věděla, že teď už můžu pít 😊.
  • Zavolali jsme Bensonovi a ten, aniž by o nás věděl, do hodiny přijel, protože zrovna ještě měl klienty v NP. Dali jsme řeč o ubytování a následujícím dni na Safari. Stačilo mi dvoulůžko se sprchou a WC, žádný luxus. Naložil nás do vozu a asi jen 100m nás převezl do hostelu Halfway lodge, který má i lokální restauraci, kde se dá levně najíst. Večeře pro 2 + 2 pití nás vyšlo asi na 15tis TZS.
  • Za 2 noci jsem zaplatila za dvoulůžák vč. snídaně 60 USD, asi to mohlo být i méně, ale byla jsem tak utahaná a vděčná, že jsem již v čisté posteli, že jsem tentokrát vůbec nesmlouvala.

Lokální restaurace hosteli Halfway house superior lodge

• Ráno máme v 6hod. vstávat, 6,20 hod snídaně a v 6,45 nás Benson odváží do NP Mikumi. Dojeli jsme tam za půl hodiny, vstupné je pro mě 35 USD (pro zajímavost: pro Tanzánce pouze 3 USD!!!). To trvalo asi půl hodiny, vyplnit nějaké papíry, někteří lidé jsem si všimla museli dávat i kopii pasu, ale Benson vše zařídil, nic jsem nedávala. Platit se dá hotově i kartou.

Ceník NP Mikumi

A jsme tady 🙂

• V parku se nic nejí, nepije, nesmí se vystupovat z auta, pouze na vyhrazených zastávkách. Ve 13hod nás Benson zavezl do restaurace,která je přímo v areálu, na jídlo. Samozřejmě se tam platí víc než venku na ulici 2x jídlo+2x pití = 31tis TZS. Ale můžete si tam vzít všechno svoje vlastní, je tam altánek a tam si to rozbalíš a sníš.

Benson má 2 jeepy. Jeden pro max 5 osob, druhý pro max 11 osob.

Bensona rozhodně doporučuji. Můžete ho konatktovat na FB nebo WhatsApp a vše si domluvit předem

• Ukončili jsme den někdy po 16hodině.  Benson nás odváží zpět do hostelu. Večer se všichni potkáváme na jídle, restaurace je napěchovaná místními, zrovna dávali fotbal. Dali jsme řeč o tom, že ráno bychom chtěli jet zpět busem do Dar es Salaam,od 6ti to že prý jezdí každou hodinu, ale bývá to plné a jelikož bus nevyjiždí z obce ale odněkud jinud může být už plný. Nechce se mi 6hod. stát v uličce ☹. Benson vše dohodne s řidičem autobusu, který tam za námi dokonce přišel a chtěl peníze dopředu, vyhandlovali jsme tentokrát cenu 15tis TZS/os. a až na 7hod, ten v 6hod. už byl plný. Peníze jsme mu dali dopředu když se s ním Benson znal, ale v jiných případech určitě nikdy nic dopředu. Benson opět nahlásil v kuchyni, kdy budeme snídat a ráno nás přijel odvézt zas jen těch pouhých 100m na zastávku a počkal s námi, dokud jsme v pořádku nenastoupili.
  • Zastávka zpět opět jen jedna, 10minut v Morogoro už po 1,5 hodině a pak až v Dar es Salaam.

NP Udzungwa mountains

• Já bych ještě doporučila, když už budete v Mikumi, navštivte i NP Udzungwa Mountains, já to chtěla udělat, ale jelikož nám dost pršelo, do těch hor se v tomto období nedalo dostat, je to jen 65km od Mikumi, jsou tam krásné vodopády a mnoho zvířat. Tak snad příště 😊.

Udzungwa Mountains National Park je tanzanský národní park na jihu centrální Tanzanie; byl vyhlášen v roce 1999. Administrativně se rozkládá asi z 80 % v regionu Iringa, zbytek v regionu Morogoro, jeho výměra činí 2000 km². Podle World Wildlife Fund je jedním z ekoregionů s globálním významem. Zabírá částečně území, která byla ochraňována již za německé nadvlády. Mnohé zdejší rostlinné druhy jsou endemické, asi 150 druhů je považováno za léčivé. Žije zde také množství endemických plazů, obojživelníků, hmyzu, ptáků a savců. Nejvzácnější, tudíž těžko spatřitelní, jsou endemičtí primáti gueréza stříbřitonohá a mangabej chocholatý. Největší raritou parku však je primát paviánec kipunji, kterých zde žije 75 až 250 jedinců. Prohlídky jsou s ohledem na členitost terénu a ochranu přírody pouze pěší s průvodci po dobrých lesních cestách. Součásti prohlídek může být i 170 m vysoký vodopád Sanje Waterfall, nebo, jako v jediném národním parku Tanzanie, lze zařadit i prohlídky jeskyní sloužících k náboženským obřadům dávných obyvatel.

Kontakt na Bensona a cena za jeep

A teď ještě, kdyby někdo chtěl kontakt na Bensona:

Facebook Benson Juma

WhatsApp +255766812815

Má dvě auta:

Pro max 5 lidí 180 USD/den takže 36USD/den/osobu otevřený Jeep ( při plné obsazenosti ). Když prší, spustil slídové zábrany.

Pro max 11 lidí 220 USD/den takže 20USD/den/osobu ( při plné obsazenosti ) .

Náš tour guide Benson Juma

Poděkování

Já tímto děkuji Soni za všechny informace a postřehy. Věřím, že se třeba díky ní podíváte na safari v Mikumi taky. Bez toho, abyste za safari dávali majlant 🙂 Trochu lituji, že jsem tentokrát se Sonou nejela, protože safari v Tanzánii chci vidět taky. Tak určitě někdy v budoucnu 🙂 Už teď se těším na zimu 2020, kdy strávím 2,5 měsíce na Srí Lance a v Malajsii. A Soňa se ke mě aspoň na 14 dní na Srí lance přidá 🙂 Pokud ještě nesledujete mé cesty, tak FB stránka Po světě bez cestovky 🙂