Barcelona nikdy nebyla můj sen…

15.10. 2019 Po světě bez cestovky 3204x

Barcelona nikdy nebyla můj sen. Stejně jako Londýnu jsem se jí vyhýbala a loni dokonce nechala propadnout letenku, kterou jsem koupila za 2 centy ( 55 halířů )! Ani letos jsem původně v plánu navštívit Barcelonu neměla. Nakonec jsem ji zvolila jako mezipřistání na cestě zpět z Marrakéše. A dala jí necelé 4 dny na to, aby mě přesvědčila, proč všichni Barcelonu tolik vychvalují a milují. A uvědomila jsem si, jak moc jsem se dříve v názoru na Barcelonu mílila! I když…

1. Přelidněnost – to byl jeden z důvodů, proč mě to do Barcelony dříve netáhlo. A že to tedy mraveniště lidí je! Centrum je v obložení turistů a já z něj doslova prchala ( mimochodem stejně jako z Amsterdamu ).  Neprošla jsem tak celou známou ulici La Rambla, neviděla jsem Katalánské náměstí, domy Casa Batlló a Casa Milá a kolem památníku Kryštofa Colomba jsem prolítla tak rychle, že jsem ho ani nevyfotila. Stejně jako přístav.
  2. Muzea – V Barceloně jsou muzea snad na každém rohu. Já jsem tak trochu kulturní barbar a muzea mě neberou. Takže i když jsem Barcelonu navštívila 1. neděli v měsíci, kdy jsou všechna muzea zdarma, nešla jsem ani do jednoho.
  3. Pláž – nelákají mě městské přeplněné pláže. A tak ani pláž nebyla lákadlo, které by mě dříve do Barcelony přitáhlo.

Jenže Barcelona toho nabízí TOLIK, že tady si vybere snad každý. I já. Zmlsaná jinými destinacemi. A tak jsem nakonec z Barcelony NADŠENÁ a zrovna Barcelona je místo, kde bych dokázala žít! Ano. Pokud bych měla vyměnit Prahu za jiné evropské město, byla by to právě Barcelona. Ne tedy její centrum, ale okrajová část Badalona.

Den 1.

Badalona

• Do Barcelony přilétám v neděli v poledne.
  • Ubytování mám v Badaloně a vím, že si mám na nádraží koupit lístek T-10 zóna 1. Jízdenka stojí 10,20 euro a je na ní 10 jízd. Můžete ji využívat společně. Jeden vloží jízdenku do terminálu, projde a podá dalšímu. Ten ji opět vloží do terminálu. Na jízdence se odečte za každé vložení do terminálu jedna jízda.  Jet jsem měla vlakem na stanici El Clot Aragó. Tam přestoupit na metro L2 fialová směr Badalona ( konečná stanice ). Pokud byste jeli z letiště kamkoliv jinam než do Badalony a jezdí tam metro, tak cesta stejná. Vlakem na El Clot Aragó ( případně jinou stanici, která se křižuje s metrem )  a tam přestoupit na metro.
  • Místo na vlakové nástupiště vcházím dolů do metra. Taková blbost! Jízdenka T-10 tady neplatí a tak kupuji samostatnou jízdenku za 4,60 euro a jedu metrem někam. Někde vystoupím a pořádně studuju mapu metra jak se vůbec dostanu do Badalony. Potřebuji na konečnou stanici fialové linky. Nakonec ještě 2x přestupuju, ale do Badalony dorazím. Metro v Barceloně je trochu složitější než v Praze, ale vyznat se v něm dá. Mají to přehledně popsáno a když se člověk trochu zorientuje, zjistí že je to hodně jednoduché. Z letiště je ale nejlevnější varianta cesta vlakem. A to jak do Badalony, tak do centra Barcelony. Tak, jak popisuji výše. Zbytečně jsem vyhodila 4,60 euro. Cena za mou lenost vrátit se zpátky z metra nahoru na stanoviště vlaku. Při zpáteční cestě z Badalony na letiště už takovou blbost neudělám a jedu nejdřív metrem na stanici Clot ( fialová linka ), tam přejdu na vlakovou stanici El Clot Aragó a nasedám na vlak směr letiště. Cesta vlakem trvá 30 minut ( ze stanice fialové linky metra Clot ). Jen počítejte cca 10 minut na přechod z metra na vlak. Je to ale dobře značené.
  • Na další jízdy po Barceloně už využívám právě kartu T-10, kde mě 1 jízda vychází na cca 27 Kč. Jízdenka je přestupní a platí 75 minut. Můžete přestupovat v rámci metra nebo i na autobus, tramvaj, vlak. Při změně dopravního prostředku jízdenku znovu označte! Pokud se vejdete do 75 minut, neodečte se vám další jízda.
  • V jakémkoliv dopravním prostředku ( ale i mimo něj ) si dejte obrovský POZOR na zloděje! Jsou všude! Krádeže jsou v Barceloně na denním pořádku a určitě nechcete být mezi mnoha okradenými turisty. Takže buďte víc než obezřetní a pečlivě si hlídejte své věci!
  • Odpoledne zůstávám v Badaloně a do centra Barcelony se nehrnu. Bydlení mám 10 minut pěšky od pláže. A tak se po ubytování vydávám směr k moři, na promenádu a procházku po staré části města. Jsem nadšená a říkám si, že TADY v Badaloně bych klidně bydlela!

Uličky v Badaloně jsou kouzelné.

Na promenádě potkáte hlavně místní a tak je tady klidnější a uvolněnější atmosféra než v Barceloně.

Pláže jsou čisté a vstup do moře pozvolný.

Právě v Badaloně jsem si dala tohle luxusní churros. Smažené tyčinky, které se máčí v horké čokoládě. Mňam!

Badalona je stejně barevná jako Barcelona. A to mě hrozně moc bavilo. Všude ty barvy!

Den 2.

• Na druhý den mám jasný plán. Už předem jsem si koupila lístky do parku Guell a Sagrady Familie. Park mám na 10:00h ( blbost! ) a Sagradu Familii na 18:00h. Mezitím žádný plán. Jen tak si prostě BÝT

Park Guell

• Ráno sedám na metro a jedu na stanici Alfons X ( Metro L4 ). Ze stanice Alfons X jezdí do parku Guell shuttle bus. Takže pokud máte koupený lístek předem, bus vás do parku odveze zdarma. Jezdí každou chvíli a cesta trvá 15 minut. Pokud byste neměli lístek přes internet, ale šli třeba jen do neplacené části parku, museli byste se k parku dostat jinak. Shuttle bus je jen pro návštěvníky s platnou vstupenkou.
  • Lístky na říjen jsem kupovala už v červenci. Bývají dlouhou dobu dopředu vyprodané a já nechtěla riskovat, že se do placené části parku nedostanu. Vím o kamarádech, kteří v Barceloně byli a lístky již nesehnali. Proto jsem to nenechala náhodě a koupila hodně dlouho dopředu na oficiálních stránkách parku Guell. Lístek mě stál 10 euro.
  • Koupila jsem lístek na 10:00h. Příště bych to udělala jinak a šla později. Protože v té době jsou mozaikové domy, lavička i ještěrka proti slunci. A tak pokud chcete fotit, vše budete mít proti sluníčku.
  • Z parku jsem byla doslova nadšená. A nadšení nezkazilo ani to, že je park v současnosti hodně v rekonstrukci a spousta toho je v lešení. Líbilo se mi, jak je obrovský a kolik času tam je možno strávit. Nad hlavou lítají a křičí papoušci. Připadala jsem si jako v pohádce!
  • Pokud byste nechtěli platit 10 euro vstup, můžete se podívat do neplacené části parku. Ta je docela veliká a zvrchu vidíte i dolů na placenou část. Za mě jsem ale ráda, že jsem v placené části byla a šla bych znovu. Hodinu před otevírací dobou můžete jít zdarma i do placené části. Museli byste si ale přivstat. A to není nic pro mě 🙂

Takovou fotku se mi proti sluníčku vyfotit nepodařilo. Proto je tato konkrétní stažená z internetu. Ale výhled jsem měla stejný 🙂

Z parku jsem byla doslova nadšená.

Buďte připraveni na to, že se park hodně opravuje. Včetně 80% slavné mozaikové lavičky.

Bunkers el Carmer

• Do 18:00h kdy mám rezervovaný vstup do Sagrady Familie mám ještě spoustu času. A tak se z parku vydávám pěšky ( podle navigace ) k bunkrům Carmer. Jedná se o bývalé vojenské bunkry a je z nich úžasný výhled na Barcelonu. Údajně ten nejhezčí!
  • A já musím souhlasit, že výhled stojí opravdu za to!

Cestou k bunkrům el Carmer

Výhled z vojenských bunkrů el Carmer

Sagrada Familia

• I když je Sagrada Familia v obložení turistů, nemohla jsem si ji nechat ujít
  • A tak až sejdu z kopce od bunkrů el Carmer, mimochodem úplně jinde než jsem na kopec stoupala, hledám nějaký bus. Po chvíli narazím na autobusovou zastávku autobusu č.24 a vidím, že jede někam k metru. A tak nasedám a asi po půl hodině vystupuju u metra. Konktrétní zastávku si nepamatuju. U zastávky je kavárna a já si objednávám ledové kafe. Místo toho dostávám kafe a led. No ok. Kafe vypiju a vcházím do metra směr Sagrada Familia.

• Je tak moderní! Nikdy nepochopím, jak ji mohl Gaudí navrhnout už před 137 lety. Navíc celých 137 let se stavěla bez stavebního povolení. To získala až letos. Tedy v červnu 2019. Do té doby to byla ilegální stavba! Hotová by měla být v roce 2026. Na 100. výročí úmrtí Antonia Gaudího.
  • Kolem Sagrady je ze všech stran hromada lidí. A všichni se snaží udělat tu nejlepší fotku. Přitom stačí zajít o 2 ulice dál a doslova si vychutnat výhled na tento skvost! V klidu, bez davu dalších turistů a se Sangrií v ruce.
  • Pokud chcete mít na Sagradu stejný výhled jako já, hoďte si do navigace Ayré Hotel Rosellón. Vyjeďte výtahem do 8.patra a dojděte podle šipek na terasu hotelu. Neplatí se tam žádný vstup. Stačí si dát něco dobrého k jídlu nebo pití a můžete se kochat pohledem na Sagradu jak dlouho budete chtít. Já si tam dala vynikajíí Sangrii. Vyfotila jsem vám i nápojový lístek, ať máte představu o cenách nápojů na této terase.
  • Jen tam běžte přes den. V říjnu 2019 terasu zavírali v 19h, nevím jak to je v jiné měsíce. Ale navečer vás tam nepustí.
  • Tip na tento skybar jsem se dočetla v článku slovenského blogera Milana bez mapy Čo vidieť v Barcelone . Tímto Milanovi děkuji a vám doporučuji přečíst celý jeho článek 🙂
  • A i já, jak už jsem psala výše, kulturní barbar, jsem si předem koupila vstupenku dovnitř katedrály. A že to byla nádhera! Doporučuji koupit vstupenku předem přes internet, na místě už se ke vstupenkám nemusíte vůbec dostat. Měla jsem základní vstupenku za 17 euro, na 18:00h. Uvnitř jsem byla tak nadšená, že jsem tam vydržela až do konce, než nás začali vyhazovat. Takže i když tam bylo v 18h spousta lidí, před zavíračkou ( cca 19:15h ) nás tam zůstalo jen pár.

Tento výhled můžete mít z terasy hotelu Ayre Hotel Rosellón.

Jestli chcete mít uvnitř chrámu málo lidí, kupte si lístky na jeden z posledních časů vstupu a vydržte až do konce. Než vás vyženou…

• Po návštěvě katedrály sedám na metro, které je hned vedle Sagrady. Zastávka se jmenuje stejně Sagrada Familia a je na trase fialové linky L2, která mi jede až do Badalony.
  • Za pouhých 20 minut vystupuji na konečné stanici Badalona Pompeu Fabra. Znovu si opakuji, že TADY bych si uměla představit žít. Badalonský klid. Přitom 20 minut metrem k Sagradě Familia. 10 minut pěšky k pláži. Restaurace, kavárničky. Pohoda a klid.

Zpátky v Badaloně.

• Na ubytování se potkávám s Gabrielou, Martinou a Jančou. Tři Češky, které se seznámily na cestovatelské seznamce a vyrazily spolu do Barcelony. A mají pokoj vedle mě!
  • Na další den holky plánují výlet na Montserrat. Tím je daný i můj den! Holky, jedu zítra s vámi!

Den 3.

Montserrat

• Po snídani s holkama vyrážíme metrem na stanici Pl. Espanya. Pro nás to znamenalo přestoupit z fialové linky na červenou.
  • Z Pl. Espanya jezdí 2x za hodinu vlak do Montserratu. Je to vlak směr Monistrol.
  • Na Pl. Espanya si rovnou kupte lístek vlak + lanovka nebo vlak + zubačka. Vyjde vás to levněji než samostatné jízdy. My tyto lístky kupovaly v automatu na nádraží. Ochotně nám u toho pomohl Španěl, který tam vše vysvětluje a radí turistům. Lanovku a zubačku provozují různé společnosti. Nejde tak jet nahoru ke klášteru lanovkou a zpátky zubačkou. Musíte si vybrat 1 druh přepravy. Tedy pokud budete kupovat výhodnější balíček. Tak jako my. Holky si koupily vlak + lanovka ke klášteru. Za 22 euro ( zpáteční ). Já si koupila vlak + lanovka ke klášteru + zubačka ještě nad klášter. Cena 31,60 euro ( zpáteční ). Jela jsem tak tedy jak lanovkou tak zubačkou. Holky měly v plánu od kláštera nahoru dojít za mnou pěšky. Je to asi hodinová procházka. Ale vzhledem k tomu, že úplně nahoře je míst k chození spousta a výhledy daleko lepší, doporučuji koupit i tu zubačku až nahoru. Navíc holky za mnou ani nedorazily, cesta je vedle ke kříži a tam to dál nevede a musíte se vrátit. Není to cesta ke skalám. Takže jsme se potkaly znovu až dole u kláštera. Za mě tedy platí – nešetřete a kupte si lístek za 31,60 euro až nahoru. Stojí to za to! A pokud půjdete od kláštera pěšky a chcete až k vrcholu, kde jezdí zubačka, nechoďte směr ke kříži.
  • Ještě než vyjedu zubačkou až úplně nahoru, procházíme s holkama klášter, ke kterému jsme dojely z vlakového nádraží Montserrat lanovkou. Bože, to je krása!

Chodila bych tady celé dny…Nádhera. Sem musíte!

Díky za super den a nové kamarádky Gábinu, Janču a Martinu!

Den 4.

• Už ráno si určuji, že dnešní den bude hlavně food tour.
  • Nebudu běhat po památkách ani muzeích. Chci si užít hlavně jídlo. Takže je na řadě tržnice, tapas ve vyhlášeném baru Zodiac a churros v Badaloně. Tam, kde mi dají opravdovou čokoládu a ne Nutellu.
  • Metrem se tedy vydávám rovnou k tržnici. Na stanici Liceu. Příště bych to ale asi přece jen vzala na Katalánské náměstí a odtamtud dolů po ulici La Rambla. Tržnici bych potkala v polovině cesty.

Mercado de La Boqueria

La Rambla. Taková delší Pařížská. Která ale více žije. Obchody, restaurace, kavárny, kejklíři, živé sochy…A davy lidí

• Z tržnice se vydávám do čtvrti Barrio Gótico. Je to ta nejvíc historická část Barcelony. Všude jsou úzké a křivé uličky a umím si představit, že bych se v nich ztratila. Chvíli jimi bloumám a zapomínám, že je tady krásné náměstí Plaza Real. Aspoň, že jsem po cestě potkala katedrálu Sv. Eulálie. Vy ale na Plazza Real nezapomeňte 🙂

Co mě na Barce bavilo, je to jak to tam žije. Na každém rohu hraje hudba. I v metru, ve vlaku…

Tuto mozaiku najdete ve slepé uličce naproti gotické katedrále.

• Od mozaiky to beru rovnou přes čtvrť El Raval do doporučené restaurace Zodiac na tapas. Čtvrť El Raval mě baví. Je tak trochu špinavá, ale zároveň autentická. A tady si nejvíc uvědomuju, jak je Barcelona pestrá. Na malém plácku, kde všude dojdete pěšky, narazíte na turistickou část, gotickou čtvrť Barrio Gótico a taky typickou autentickou čtvrť El Raval. A to jsem toho ještě TOLIK neprošla! V Barceloně si prostě přijde na své každý. Ať už máte rádi turistické třídy plné obchůdků, restaurací, barů a lákadel na turisty. Tak já, která radši autentičtější část daného místa.

El Raval. Typická, autentická, špinavá a hypsterská Barcelona. A mně se tady právě proto tak moc líbilo!

V baru Zodiaco si dávám úžasné tapas. Mají obrovský výběr, Každé pincho ( tapas ) stojí 1 – 1,5 eur ( podle toho co je to za potravinu ). Na konci se sečtou párátka, která jsou různě barevně označena, aby se poznala cena.

Výběr tapas v Zodiaco

Sem chodí na tapas hlavně místní

• Z baru Zodiaco dojdu pěšky k horní stanici lanovky, která jezdí nad přístavem. Odtamtud dolů, až k soše Kryštofa Kolomba a začátek La Rambly. Ani z této strany si ji neprojdu. Vcházím do první stanice metra, kterou potkám a vracím se do Badalony. Tam se zastavuji v Xurreria na výborný churros. Smažené řekněme koblížky, které se máčí do horké čokolády. Mńam!

Shrnutí

• Barcelona je město, které má úplně všechno. Architekturu Gaudího, historii, muzea,  modernu, úzké uličky, široké bulváry, nádherné parky, výborné jídlo, spoustu barů a ke všemu pláž. Dokonalost!
  • Z Barcelony jsem nadšená a to jsem zdaleka neviděla všechno a záměrně se vyhýbala některým doporučeným místům. Aspoň jsem si nechala prostor na návrat. Určitě se Barcelona nezařadí k Římu nebo Amsterdamu, kde se mi sice líbilo, ale stačilo navštívit jednou. Do Barcelony se naopak ráda vrátím!

Kde koupit letenku

• Jednoznačně přímo na stránkách letecké společnosti Ryanair.
  • Doporučuji koupit letenku v akci. Cena za zpáteční let tak může být i kolem tisícovky ( některé termíny i pod 1000Kč ).
  • Jak koupit letenku v akci popisuji v článku Jak a kde JÁ hledám letenky.

Ubytování

• Já byla ubytována u Čechů Zdendy a Radky. Ráda bych vám sem dala doporučení, protože by si ho jednoznačně zasloužili. Ubytování na krásném místě, spousta rad a tipů, každý den jiná snídaně…Problém je v tom, že Zdenda s Radkou mají svou vlastní klientelu a ročně je navštíví cca 700 hostů. Ti dávají doporučení dál a dál a tak je zázrak, když se u nich objeví volný pokoj. A tak jsme se vzájemně domluvili, že reklama by byla pro ně kontraproduktivní a kontakt na ně sem psát nebudu. I tak jim ale děkuji za přátelské ubytování a všechny rady a tipy!
  • V každém případě najdete spoustu ubytování jak na Bookingu tak na AirBnb.
  • V současné chvíli nabízí oba portály slevy na ubytování přes slevové kupóny. Můžete využít kupón někoho z vašich známých ( pokud vám někdo zaslal nebo zašle ) nebo i můj!
  • U Bookingu nezáleží, zda jste si někdy už přes Booking rezervaci dělali. Podmínka je, že jste již v minulosti nevyužili jiný kupón. Na každou emailovou adresu je možno použít slevu pouze 1x. Slevu získáte po ukončení pobytu, spol. Booking vám 15 USD nebo 10% z vaší rezervace ( podle toho jaký kupón si vyberete )  zašle na Vaší platební kartu, kterou zadáte při vytvoření rezervace.
  • U Airbnb je podmínka, že jste se poprvé zaregistrovali a budete vytvářet první rezervaci přes tento portál. Sleva vám bude odečtena HNED při vytvoření rezervace.
  • Pokud s každou novou rezervací založíte novou emailovou adresu a zaregistrujete se, můžete kupóny využívat i opakovaně…
  • Jen pro informaci. Z každého kupónu, který využijete dostanu nějaké to euro i já. „Výdělek“ využívám ke sponzorování mých příspěvků na FB, protože jinak vám FB všechny příspěvky neukáže. A posílat články emailem prostě já nechci 🙂
  • Kupón na slevu 15 USD přes portál Booking.
  • Kupón na slevu 10% z vaší ceny rezervace přes Booking.
  • Kupón na slevu 725 Kč přes portál Airbnb.